Fler återkommande medlemmar

Hur får man folk att göra ett andra, tredje, fjärde köp i appen? Genom attraktion, hjälpsamhet och engangemang. Vi har samlat några tips här på hur ni kan tänka eller göra för att öka på antalet köp.

Precis som när det gäller att få nya medlemmar är viktigt att aktivt jobba med appen så gäller det ännu mer när det kommer till att få medlemmar att göra återkommande köp! Ni måste göra det värt för dem och visa varför de ska vara lojala och återkomma till er app.

 

Kommunicera och planera smart! 📝 📣
Attraktivt, hjälpande innehåll  💌
Händelsetriggade erbjudanden 🏁
Samla stämplar med Punchcard  🍽️ ☕ 🍹
Lojalitetsprogram - samla poäng och bli belönad 💞

 

Gör er attraktiva! 👄

Se till att ha en attraktiv startsida i appen. Använd Artiklar för att välkomna och kommunicera med nya och potentiella kunder. Artiklar går att läsa även om man inte är medlem ännu till skillnad från erbjudandena.

Kommunicera och planera smart! 📝 📣

Kalla kunderna för vad de är eller vad ni vill att de ska bli! Enlligt forskningen så gillar människor att bli ettiketterad, det ökar sannorlikheten för att de uppfyller vad ettiketten säger. Man vill vara inkluderad och försöker leva upp till identiteten man fått, framförallt för att känna att de hör till en ”exklusiv” skara.

Exempel på detta kan vara att vid artiklar/erbjudanden/pushar kalla dem ni vill nå tex. stammis, matgäst, klubbmedlem, guldmedlem, vip-kund eller något som passar er verksamhet bättre.


 

Attraktivt, hjälpande innehåll  💌

Attrahera dina kunder istället för att störa dem! Se till att innehållet i artiklar är intressant och relevant för kunderna. Att det finns ett värde för dem.

Var tydlig med hur du kan "hjälpa" kunden så är det lättare för dem att ta det till sig och "bli hjälpta".  Det kanske innebär att kunden bli mätt, att de kan beställa catering till företagslunchmötet från er eller att ni har en grym AW på fredagen när de är trötta och längtar efter lite avslappning och trevligt häng.

Tänk långsiktigt och ha en röd tråd i er kommunikation och verksamhet. Engagera hela verksamheten i er marknadsstrategi.  På så sätt kan alla medarbetare förmedla samma budskap,  kunden känner igen sig och blir hjälpt oavsett vem som råkar stå i kassan eller servera just den dagen.

Folk som får etiketten ”du är exklusiv” lutar åt att vara mer lojala och spendera mer än ”vanliga” kunder. Därför fungerar gold och platinum status så pass bra i lojalitetsprogram.

https://www.inlink.se/blogg/hur-du-far-kunder



 

Händelsetriggade erbjudanden 🏁

Produkt, antal köp, tidpunkt, veckodag, säljkanal eller var de har gjort köp? Det går att skapa oändligt många olika typer av erbjudanden och artiklar med hjälp av "Target group: Custom group" baserat på tidigare köp.


En del nya medlemmar kan behöva en liten uppmuntran för att ta steget till att göra ytterligare köp.
Något man då kan göra är att skapa ett erbjudande som är riktat mot dem som endast gjort ett köp inom en viss tidsperiod och locka med något annat. 

Exempel: Vi saknar dig! eller välkommen in igen-erbjudande

  • Skapa ett erbjudande som gäller för tex. de senaste 3 månaderna. ex. 1 jan- 31 dec
  • Target group: Custom group
  • During what time period should the customer have made a purchase?: Välj tex. de senaste 3 månaderna. ex. 1 juli- 31 sep eller så väljer du anytime men då kommer även kunder som endast gjort ett köp tidigare kanske tom flera år sen att få ta del av erbjudandet
  • How many purchases should the customer have made during the selected time period?: Välj 1 Exactly
  • Skicka ett push-meddelande för att upplysa om erbjudandet (då dessa kunder/medlemmar troligtvis inte går in i appen ofta).


Alternativ 2: Sätt lite press genom att skapa ett först till kvarn-erbjudanden genom att lägga en maxgräns tex 100 på antal erbjudanden "Amount of offers that can be redeemed" med begränsningen 1/once per kund på "How many times can a customer redeem the offer"?


Alternativ 3:
Ett annat alternativ kan vara att skapa ett erbjudandene tt erbjudande baserat på kundens tidigare köpbeteende. Tex. de som ofta köper kaffe för att få dem att testa något annat, eller ett tillbehör.

Exempel: Hej Kaffeälskare!

  • Target group: Custom group
  • During what time period should the customer have made a purchase?: Välj ett kortare tidsintervall tex. den senaste månaden. ex. 1 sept- 31 sep för att hitta dem som köper kaffe ofta.
  • How many purchases should the customer have made during the selected time period?: Välj 3 or more. (eller det ni anser passa)
  • Skicka ett push-meddelande för att upplysa om erbjudandet och för att visa att det gäller specifikt dem.





Att titulera dem "Kaffeälskare" kan ge att en större effekt då de känner sig utvalda och inlkluderade.


 

Samla stämplar med Punchcard  🍽️ ☕ 🍹

De flesta människor gillar att göra smarta köp, rabatter och klipp. Med vårt stämpelkort/punch card kan man göra just det. Samla stämplar och sedan få en produkt som belöning.  Detta skapar en lojal effekt hos kunderna och enkänsla av att man vill gå tillbaka till just er för att lyckas göra det där "klippet"!

Ni kan ha flera olika stämpelkort igång samtidig. Exempelvis: Lunch-kortet, kaffe-kortet och smothie-kortet. 

Obs! Ingår en produkt på flera olika stämpelkort, så får man stämplar på alla berörda stämpelkort samtidigt. Tex. om man har ett lunch- och ett middagskort som båda inne håller "Spagetti bolognese" får man en stämpel på båda korten (alltså två stämplar) om man köper en  "Spagetti bolognese".



Lojalitetsprogram - samla poäng och bli belönad 💞

Använd vårt Lojalitets program för att låta medlemmarna samla poäng på alla köp och sen bli belönade. Då kan du skapa nivåer med olika typ av belöningar/erbjudanden som medlemmarna kan sträva efter att nå.