Hur får man fler registrerade medlemmar?

Genom information, engagemang och driv är det korta svaret. Nedan följer några tips på hur ni kan jobba för att få fler medlemmar i appen.

Att ha en levande och attraktiv app krävs arbete. Det krävs driv. Det är inte något som sköter sig själv utan ni måste engagera er och jobba med den. Konstant men framför allt i början för att visa era medlemmar att ni finns, lever och vill ha dem som just medlemmar. Precis som en cykel så måste man köra den. Manövrera för att komma dit man vill. Det räcker inte att ha den – man kommer inte till sin önskade destination utan att också trampa och styra. Men precis som med cykeln har ni med appen möjlighet att ta vilken väg ni vill! 🗺️📍


Hur ska man göra?

Exakt hur ni ska göra är beroende på mål och kunder men här följer några tips:

Informera om appen vid kundmötet  📣 💬
Skapa medvetenhet om er app i världen📱🌍
Välkomsterbjudande  👋
Levande app!  💗
Sega i starten? Medlem men aldrig gjort ett köp?  🐌
Bra att veta  🤓


 

Informera om appen vid kundmötet 📣 💬

Det första och viktigaste tipset är att prata om appen med era kunder. Berätta att den finns, sätt upp affischer/flyers eller skyltar i anslutning till kassan där folk står i kö och väntar som upplyser om att de istället för att köa kan slå sig ner, ladda ner i appen och beställa där. 

Informera om fördelarna med appen, har ni stämpelkort eller lojalitetsprogram kanske? Berätta hur de kan dra nytta av att använda er app!



Skapa medvetenhet om er app i världen 📱🌍

Att annonsera är ett sätt att göra det. Var kollar er målgrupp på, är det på facebook, Tiktok eller i lokaltidningen? Skapa en annons med tex en promo code/rabattkod som gäller en begränsad tid.

Olika exempel: 
10% på helt köp vid köp i appen. 
50% rabatt på "er populäraste produkt" vid köp i appen. 
Ett grymt "först till kvarn-erbjudande" - som gäller de 100 första nya kunderna under november. 

Det går alltså att styra ett erbjudande eller promo code till att enbart gälla nya kunder. I och med den kombinationen så har ni ett utmärkt sätt att via lojalitetsrapporten se vilken genomslagskraft kampanjen haft och hur många som nyttjat promo coden och blivit nya medlemmar. 

 Bilden visar inställningar under Settings för "först till kvarn-erbjudandet".
Bilden visar inställningar under Settings för "först till kvarn-erbjudandet".



Välkomsterbjudande 👋

Skapa ett tidsbegränsat attraktivt välkomsterbjudande som ligger redo i appen när kunden laddar ner den.

Exempel:
Skapa ett erbjudande som ligger över en lång tid, tex 1 år och sätt sedan en begränsning för hur lång tid den nya medlemmen har på sig att nyttja erbjudandet. I exemplet har vi angivit 14 dagar. Detta innebär att from den dagen kunden blir medlem har den 14 dagar på sig att nyttja erbjudandet,  oavsett när den registrerar sig under perioden som erbjudandet gäller (så länge det är minst 14 dagar kvar på den schemalagda perioden).







Levande app! 💗

Få appe att se attraktiv ut. Låt den leva! Detta innebär inte att man måste ändra och uppdatera innehållet varje vecka men tänk på att det ni säger här hamnar direkt i kundens hand. Det är ett väldigt enkelt sätt att kommunicera med dem ni redan har.

Lägg upp Artiklar - t.ex. om er, om er matfilosofi, om evenemang ni planerar att ha, nyheter på menyn, roliga intervjuer med anställda,  eller något annat som kan vara intressant att läsa.

Visa olika artiklar för olika kunder: 
Exempelvis:

1.  Locka in personer som laddat ner appen men ej blivit medlemmar än:
  • Target group: Everyone
  • Sales channel: app
  • Communication placement: Top om ni vill ha den överst av artiklarna, annars News flow(då hamnar den i toppen av de aktiva artiklar som ligger i "news flow".
  • When should the customer have registered in the app to receive the article?: Anytime
    Number of days the communication will be visible after registration in app: Lämna blank om du vill nå dem som ej registrerat sig än men har appen nerladdad.

2. Medlemmar Ni kan skapa en artikel för någon som brukar köpa en viss produkt eller rätt och locka med att ni har något annt som ni tror de skulle gilla eller som skulle passa till det de tidigare köpt. Detta görs genom att välja:
Target group: Custom group
You can narrow the targeted group further dependant on the customers purchase history: Produkten tex Jalapeno Burger

 



Sega i starten? Medlem men aldrig gjort ett köp? 🐌

Att en kund laddat ner appen men inte gjort något köp är ju kanske inte vad ni önskar. För att nå de kunderna som inte gjort något köp kan man göra ett typ av erbjudande genom att välja Target group: Custom group och använda inställningen: How many purchases should the customer have made during the selected time period?
Man kan välja att denna gäller "alltid" eller specificera när detta ska ha skett.



Exempel:
  • Skapa ett erbjudande som gäller i 1 år. ex. 1 jan- 31 dec
  • Target group: Custom group
  • During what time period should the customer have made a purchase?: Välj samma datum-intervall som erbjudandet 1 jan- 31 dec (eller så väljer du anytime men då kommer även kunder som blivit medlem tidigare år men ännu inte gjort något köp att få ta del av erbjudandet)
  • How many purchases should the customer have made during the selected time period?: Välj 0 (noll) Exactly. Här går självklart även att göra andra varianter tex "1 eller färre", "2 eller fler"-köp under denna period etc.
  • Skicka ett push-meddelande för att upplysa om erbjudandet (då dessa kunder/medlemmar troligtvis inte går in i appen ofta).





Bra att veta  🤓

  • Även om ett erbjudande gäller under ett år så kommer endast erbjudandet skickas ut en gång till en och samma medlem. Det kan däremot skickas ut olika datum för olika medlemmar beroende på vilka inställningar ni gjort och när medlemmen uppfyller kraven för dessa.
  • Det går självklart att använda sig utav vilken typ av offer/erbjudande som man vill, de ovan är endast några exempel på vad man kan göra.
  • Push-notifikationer går ut till appen/mobilen även om personen inte har registrerat sig i appen (om de har accepterat notifikationer). Pushar är ett jättebra sätt för att få uppmärksamhet, men använd dem med förstånd så att inte appanvändarna ledsnar och stänger av notifikationer
  • Ni bestämmer själva vilket typ av språk ni vill använda till era kunder. Vill ni vara korrekta, var det! Vill ni använda slang och humor gör det. Det viktigaste är att det känns som er och att kunderna känner igen sig när de kommer till er och äter 🙂

    Lycka till!