Skapa en ny Store

Om du vill skapa en ny store eller om du vill editera en befintlig så följer du nedan guide.

Logga in i Leeroy Cloud, klicka på Organization i sidomenyn och välj sedan Stores.





Den första vyn visar de Stores som du redan har skapat. Om du inte har skapat några ännu så är listan tom.


Här kan du filtrera på stad och på förbeställningsstatus (Preorder status) för att hitta den store som du vill konfigurera. Du kan också fritextsöka efter en specifik restaurang. 
För att kunna konfigurera en redan upplagd store så trycker du på de tre prickarna ute till höger och trycker på Edit



För att skapa en ny store så kan du klicka på knappen Create. Du kommer då till konfigurationssidan för en ny store.

Namn och Organisation


Under Location name fyller du i den enskilda restaurangens namn. Om du har flera restauranger så kan du till exempel döpa den till restaurangens namn + gata eller stad. Det är detta namn som kommer att synas i listan över era stores. Under Company name anger du namnet på det företag som bedriver verksamheten i restaurangen.

Det är viktigt att du fyller i företagets rätta organisationsnummer under Organization number, det behövs för att flera andra delar av kassasystemet ska fungera. Du skriver det i formatet xxxxxx-xxxx.


Plats


Lägg in den plats som restaurangen ligger på i kartan, detta kommer vara den karta som kunderna kan följa i appen för att hitta till restaurangen.

Kartan visar automatiskt din nuvarande position om du har godkänt att dela position på din dator eller mobila enhet.


Under Latitude och Longitude (latitud och longitud) kan du ange koordinaterna till restaurangen. Du kan få fram dessa via exempelvis Google Maps. Du kan också fritextsöka efter adressen i sökfältet uppe till vänster i kartan.


Lägg till restaurangens adress, stad, telefonnummer där man kan nå dem och en e-postadress. 

Tänk på att ange ett telefonnummer där man kan nå den specifika restaurangen, det här är det numret som kunderna kan se i appen och som de kommer att ringa om något gått fel med beställningen, om de behöver skjuta upp upphämtningstiden eller dylika saker.

Staden behövs för att du ska kunna filtrera efter stad på startsidan för Stores, om du har flera restauranger i samma stad så är det viktigt att du skriver stadens namn på samma sätt som innan

Under VAT region så väljer du restaurangens land, detta styr vilka momssatser som kommer vara valbara. Under Zone anger du också landet så att appens klocka följer rätt tidszon. Under Currency väljer du landets valuta.



Under Pre-order status anger du om restaurangen är öppen för förbeställningar eller ej. Du kan själv ändra den här senare om restaurangen behöver stänga under en period.

 

Cost center och Adyen


Här kan du lägga till cost center om du har flera restauranger och enkelt vill kunna följa upp resultatet för varje store. Du fyller i en kod som måste vara unik för varje store.

(Adyen är inte aktivt för nya kunder)
Om du använder Adyen som betalningsleverantör så anger du kontonumret för restaurangens användare hos dem under Adyen merchant accountDu kan hitta och konfigurera dina konton på dina sidor hos Adyen.

Öppettider


Under sektionen Opening hours så anger du öppettiderna för din store.


Du kan välja olika öppettider för varje dag.

Du ställer in tiden genom att scrolla igenom listan tills du hittar tiden du söker.

 


När du anger både öppnings- och stängningstid så kommer knappen Closed att bli vit och därmed indikera att det inte är stängt. För att enkelt stänga en dag så kan du klicka på samma knapp. Den kommer då att bli lila och därmed visa att det är stängt. Om du klickar på denna så kommer tidigare inlagda öppnings- och stängningstid att nollställas.

Irregular opening hours


Du kan lägga in öppningstider som kommer att överskugga de vanliga tiderna. Detta är bra att använda då det exempelvis är högtider eller annat som gör att tiderna kommer vara annorlunda vid enstaka tillfället.


Klicka på +Add new irregular opening hour för att skapa en ny avvikande öppettid.


Du kommer därefter att få lite mer alternativ för att ställa in den avvikande tiden.




Klicka i fältet under Date för att öppna kalendern. Du kan ändra månad genom att klicka på pilarna på sidan om månadens namn.
Välj ett datum genom att klicka på det. Kalendern kommer då stängas och det valda datumet finns då i fältet.
För att ändra datum så klickar du på fältet där datumet syns och får då upp kalendern på nytt. 



Om det kommer att vara stängt hela dagen så kan du bara markera rutan under Closed all day. Alternativen för tid kommer då att bli utgråade.


För att välja öppningstider så väljer du tid genom att scrolla i listorna och välja tid för både From och To. Du kan också ange en anledning till att öppettiderna är annorlunda den dagen genom att ange det i fältet under Comments, till exempel "Juldagen". Det förklarar för kunderna varför tiderna är speciella under just den dagen.

För att ta bort en oregelbunden öppettid helt så är det bara att klicka på krysset längst ut till höger på raden.

 

Closed periods in Pre-order 


Det är här du ställer in vilka tider som kunderna kan förbeställa genom appen, webben eller snabbkassa.


Lägg till en ny tid genom att klicka på +Add new period


Du får då upp några alternativ som ska fyllas i.

 


Du väljer veckodag genom att klicka i fältet under Day och sedan välja dagen i listan. 

 


Du ställer in tiden på samma sätt som dagen, du klickar i fälten och scrollar till rätt tid i listan och klickar på den för att välja den. 

För att ta bort en förbeställningstid så är det bara att klicka på krysset längst ut till höger på raden.

Konfigurering av meny- och produkter


Det är här som du lägger in vilken meny som ska visas för de som vill förbeställa från restaurangen. Du kan göra detta senare om du inte har förberett en meny innan.

Du kan också gömma vissa produkter från förbeställningsmenyn genom att svartlista ("blacklist") dem. Detta är användbart om det finns produkter eller måltider som säljs på andra restauranger i kedjan men som inte ska säljas på den här specifika restaurangen.



Klicka på fältet Choose a menu. Du kan antingen skriva fritext för att söka efter namnet på en meny eller bara bläddra i listan.


När du har hittat menyn du vill använda så klickar du på den för att välja den.


Den valda menyn kommer sedan att vara synlig i listan under sökfältet.

Blacklist (Svartlistning)

Blacklisting är användbart för att undvika att en produkt visas i menyn för en restaurang som inte säljer den..


Skriv i sökfältet för att söka efter en särskilt produkt och klicka på den för att välja den.


Produkten kommer att synas i en lista under sökfältet.

Du kan hoppa över stegen med meny och blacklist tills senare om du inte har några produkter ännu.


När du är klar så klickar du på Update, om du inte klickar så raderas alla uppgifter som du har lagt in eller ändrat.