Hur sätter jag upp en målgrupp för mitt erbjudande, stämpelkort, eller artikel?

Säkerställ att all kommunikation dina medlemmar och gäster ser alltid är relevant för just dem genom att avgränsa vilka som får tillgång till det.

Nå brett till alla gäster

När du sätter upp ditt erbjudande, stämpelkort, eller artikel har du möjlighet att välja målgrupp under rubriken target group

Har du något som ska gälla samtliga, även i kassan och samtliga online-kanaler, behöver du välja everyone. 

Detta val passar väldigt bra om du har information i en artikel med länk till tex bordsbokning, information om kanelbullens dag, eller liknande.

Nå samtliga medlemmar

Vill du nå samtliga medlemmar oavsett kanal väljer du verified members. I kassan kommer medlemmar åt det genom att scanna sig.

Personaliserade erbjudanden

När du vill nå medlemmar med erbjudanden och information som ska kännas relevanta för just dem behöver du anpassa målgruppen i mer detalj för att träffa rätt. Du kan se på räknaren hur många du når just idag, med de inställningar du gjort. Vilka som har rätt till en personaliserat erbjudande kan variera, då man kanske inte handlat en fredagslunch än om det var det som var kriteriet.

Riktar du dig till medlemmar som handlat under en specifik period?

Det kan handla om att nå ut till de som handlade under påskveckan förra året, om något som händer i påsk i år. Eller de som handlade på smothiens dag.

Riktar du dig till de som handlar på helgen eller andra veckodagar?

Se till att de relevanta veckodagarna du vill fokusera på är markerade. Även med samma erbjudande i botten kan det vara värt att separera kommunikationen för att använda annan beskrivning för de som köper något på väg till jobbet eller på arbetslunchen, till skillnad från de som kommer på helgen.

Riktar du dig till de som köpt en specifik produkt?

Välj den produkt man måste ha köpt för att få tillgång till erbjudandet. Det går bara att välja en produkt, vilket gör att den lämpar sig till relativt nischade erbjudanden. Tex att alla som köpt en liten kaffe får rabatt på en stor, för att få dem att skapa en ny vana. Eller att alla som köpte jul-maten förra året får information före alla andra om årets jul-variant. Eller att alla som köpte den nya pizzan första veckan den fanns på menyn får rabatt på den nya som kommer denna vecka.


Personal hos dina affärskunder (om du har den funktionen)

Du kan välja att sätta en affärskund som målgrupp. Då blir erbjudandet eller informationen tillgänglig för de individer som din kund satt upp i företagsportalen.


Lojalitetsnivå (om du har den funktionen)

Nå ut till alla medlemmar som nått en specifik lojalitetsnivå. 

 

Tydlighet

Oavsett vilken målgrupp du väljer, se till att vara tydlig i kommunikationen varför just hen fick det.